e-sport

E-sport – a 21. század feltörekvő sportága

Az e-sport a 21. század feltörekvő sportága, amely sokak számára még ismeretlen terület, azonban jelenléte egyre inkább kimagasló és befolyásoló elsősorban a fiatalabb generációk életében. Nem beszélhetünk róla hagyományos értelemben vett sportként, ugyanis az egész egy virtuális térben elhelyezkedő jelenség.
Ahhoz, hogy megismerjük, megértsük és elfogadjuk az e-sportot, mint sporttevékenységet végig kell gondolni, hogy mit is értünk a szó alatt. Legtöbben a hagyományos labdajátékokra, atlétikai versenyekre, táncra és társaira asszociálnak a szó hallatán, azonban ugyanúgy sportnak számít a sakk, a céllövészet, a horgászat is. Hiszen minden, ami rendszeresen, versenyszerűen űzhető, fizikai vagy szellemi fejlődést és használatot igénylő folyamat bele tartozik ebbe a halmazba. Ezáltal az e-sport is beletartozik, ami valóban nem mozgat meg annyi izmot, mint egy futás, azonban végig komoly összpontosítást, reakcióidőt, logikus gondolkozást, egyéni tisztánlátást vagy csapatszintű kommunikációt, rendszeres edzést, tanulást és belefektetett energiát igényel. Ha elfogadjuk az e-sportot sportnak, akkor egyből egy új sport kategóriát is megfogalmaz; a szellemi csapatsportot.

A virtuális tér hatalmas lehetőségeket kínál azoknak, akik ebbe fektetnek időt és energiát és rengeteg különböző irányba el lehet vele helyezkedni. Emellett megnyit rengeteg kaput, hiszen bármilyen korosztály, bárhonnan, bármilyen fizikummal belekezdhet, amennyiben van lehetősége egy sportfelszerelésnek számító komolyabb számítógép beszerzésére. Tehát az e-sport felszerelésnek az elektronikai eszköz, a játék szoftver és egy jó internet kapcsolat tekinthető. Természetesen az sem mindegy melyik videójátékot választjuk, olyan kell, ami helyt áll az e-sport szférában.

A célközönség elsősorban azokból az emberekből áll, akikhez közelebb áll a videó játékok világa, általában fiatalabbak, de rengeteg kivétel van ez alól is, hiszen az emberek nyitottsága az, ami végtére is befolyásolja, hogy ki nézi és ki nem. Egy foci mérkőzésre sem kíváncsi mindenki, ugyanígy nem lehet számottevő egy másik embernek egy League of Legends mérkőzés. Mára már több száz kisebb-nagyobb vállalat is szponzorként áll egy-egy e-sport csapat mögé ezzel a lehetőségeiket, anyagi kereteiket növelve, miközben a nézők számára folyamatos reklámokat tudnak nyújtani.

Az e-sport, mint összefoglaló név, nem egy önmagában lévő tevékenység. Ezt is inkább egy halmazként lehetne jellemezni, ami több részből, azaz több játékból tevődik össze. Ezek a játékok lehetnek akár FPS (belső nézetű „lövöldözős”), stratégiai, MOBA (aréna), kártya- és még több és több típusú játékok. Ezeken belül is évről évre egyre több jelenik meg minden kategóriában, hiszen a játékipar egyszerre szolgálja ki a hétköznapi (casual) és versenyjátékosokat, ezzel változatosságot és új tapasztalatok, lehetőségek megismerését biztosítva. Az e-sport maga a stratégia játékokkal jelent meg igazán, mint létező sport formátum még az ezredforduló előtt és azóta folyamatosan növekszik és éli virágkorát. Manapság a legkiemelkedőbb játékok különböző kategóriákban az online versenyek között a Counter Strike: Global Offensive, a League of Legends, a StarCraft, a PlayerUnknown’s Battlegrounds, a Hearthstone és még jó pár játék, amiket nagyon könnyen meg lehet találni az interneten és a Twitch.tv online streaming oldalon.

Az e-sport világa ma már nagyon széles körben elterjedt és elfogadott és ez évről-évre egyre inkább elmondható, hiszen a terjeszkedése a technológiai lehetőségek és az emberek növekvő érdeklődése miatt kimagasló. E-sport témájú anyaggal Dunát lehet rekeszteni és aki kíváncsi könnyedén találhat magának rengeteg forrást az interneten, kiválaszthatja a kedvenc játékait, versenysorozatait és csapatait és akár követheti az összes bajnokságot.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük